Lion’s mane, to rodzaj grzyba, który ma niezwykłe właściwości usprawniania myślenia i zwiększania funkcji poznawczych.

Świat stawia nam coraz więcej wyzwań, wymaga, abyśmy byli uważni, jesteśmy bombardowani informacjami, prze bodźcowani i w efekcie zmęczeni. Przede wszystkim warto robić sobie regularne przerwy w dostępie do informacji, uciekać na łono natury, słuchać ptaków, szumu traw i szemrania strumyków. Zrelaksowany mózg lepiej i wydajniej pracuje. Można go też wspomóc poprzez odpowiednią dietę. Istnieje wiele naturalnych substancji, które dożywiają i skutecznie zasilają nasz mózg.

Adaptogeny dobre dla mózgu

Jeśli masz wrażenie, że Twój mózg nie jest w stanie przyswoić już więcej informacji, masz problem z zapamiętywaniem, dotrzymywaniem terminów, czujesz złość i frustrację, to oprócz chwili wyciszenia możesz pozwolić sobie na zastosowanie modnych ostatnio adaptogenów. Adaptogeny to substancje, które pomagają nam lepiej radzić sobie ze stresem, normalizują funkcje fizjologiczne, regulują gospodarkę hormonalną, przypadkowym wahaniom w pracy układu nerwowego, mięśniowego i krwionośnego.

Zróbmy więc krótki przegląd roślin o najsilniejszych właściwościach adaptogennych.

Bakopa drobnolistna

Bacopa monnieri to jedna z najważniejszych roślin w tradycyjnej ajurwedzie stosowana do ponad 5000 lat. Występuje w Indiach, Wietnamie, Nepalu, Sri Lance i w Chinach. Nazywana jest Brahmi na cześć boga Brahmy w hinduizmie. Zawiera saponiny triterpenowe (bakozydy), związki steroidowe, braminę i herpestynę. Fakt, że bacopa monnieri ma korzystny wpływ na pamięć i koncentrację potwierdzono licznymi badaniami naukowymi. Odkryto na przykład, że suplementy na bazie tej rośliny wspomagają leczenie ADHD, udarów mózgu, padaczki, czy Alzheimera. Substancje czynne zawarte w tej roślinie uaktywniają namnażanie dendrytów i wzmacniają przepływ impulsów nerwowych, a także dynamizują przepływ krwi i dotlenienie mózgu. Poza wspomaganiem naszego mózgu roślina dobrze oddziałuje na skórę głowy i włosy poprzez wspomaganie procesów regeneracyjnych w tym obszarze.

Bacopa monnieri, to przeciwutleniacz posiadający właściwości neuroprotekcyjne.

Żeń – szeń

Żeń szeń w medycynie Dalekiego wschodu znany jest od tysiącleci. Najcenniejszą odmianą jest ta, która odznacza się bardzo jasnym kolorem korzenia. Roślina to prawdziwy cud natury, ponieważ ma aż 200 wyróżnionych substancji czynnych, co stawia ją w zdecydowanej czołówce roślin na całym świecie. Jedną z najcenniejszych substancji aktywnych są ginsenozydy, które zwiększają zdolność hemoglobiny do transportowania tlenu. Im lepiej dotleniony mózg i wszystkie inne narządy, tym lepiej nasz organizm może funkcjonować. Najczęściej złe samopoczucie i senność jest efektem niedotlenienia, nie koniecznie niedożywienia. Żeń szeń dostarcza także wielu witamin i minerałów, pomaga w walce ze stresem, wpływa na poprawę nastroju, wzmaga zdolności koncentracji i zapamiętywania.

Im jaśniejszy kolor korzenia, tym cenniejszy jest surowiec żeń – szenia.

Ashwagandha

Ashwagandha pochodzi z Indii i zajmuje zaszczytne miejsce obok żeń – szenia wśród najsilniejszych roślin leczniczych. Wspomaga ośrodkowy układ nerwowy, poprawia tak zwaną neuroplastyczność, stymuluje powstawanie nowych komórek nerwowych, hamuje ich obumieranie, a to bezpośrednio ma wpływ na to, że szybciej i lepiej zapamiętujemy. Zawiera dwa ważne i silne związki: witanolidy i glikowitanolidy, które wpływają na właściwości antynowotworowe, przeciwbakteryjne i działanie adaptogenne.

Huperycyna A

Huperycyna A to związek z grupy alkaloidów, który świetnie wpływa na poprawę funkcjonowania organizmu, w tym mózgu. Udowodniono, że działanie koncentruje się na wspieraniu funkcji kognitywnych i jest substancją zaliczaną do nootropów. Substancja wyizolowana jest z rośliny Huperzia. Huperycyna podnosi poziom acetylocholiny, a to bezpośredni powód dobrego wpływu tej substancji na zdolność zapamiętywania (pamięć krótko i długotrwała).

Dziurawiec

Ziele dziurawca ma wiele właściwości w tym także normalizowanie poziomu glutationu, czyli neuroprzekaźnika wspierającego zdolności przekazywania informacji do mózgu. Głównie kojarzony z układem trawiennym dziurawiec skrywa o wiele więcej tajemnic. Podnosi na przykład poziom noradrenaliny i dopaminy, wspomaga koncentrację, sprawia, że mitochondria w komórkach nerwowych są bardziej efektywne i zwiększa pamięć roboczą. Jednak lato nie jest najlepszym czasem, aby zastosować kurację dziurawcem. Dlaczego? Czytaj więcej na blogu!

Nie trzeba wcale daleko szukać adaptogenów. Dziurawiec to roślina, która zakakuje prozdrowotnymi właściwościami.

Wąkrotka azjatycka

Wąkrotka azjatycka, inaczej gotu kola, to roślina adaptogenna wystepująca w stanie naturalnym w Afryce, Azji, Ameryce Południowej i Środkowej oraz Australii. Surowcem zielarskim są łodygi i liście. Roślina znana jest jako środek na pamięć i koncentrację, przyczynia się do poprawy komunikacji międzykomórkowej w mózgu. Gotu cola uwalnia eutroficzny czynnik pochodzenia mózgowego, inaczej mówiąc białko, które sprzyja tworzeniu się nowych komórek mózgowych. Ponadto działa uspokajająco, antydepresyjnie, przeciwbólowo, przeciwdrgawkowo, poprawia jakość snu, zmniejsza nasilenie ataków lękowych, wpływa na poprawę funkcji poznawczych i redukuje wolne rodniki.

Różeniec górski

O różeńcu górskim pisaliśmy niedawno i warto powrócić do tego wpisu, ponieważ roślina ta ma wiele różnych zastosowań w lecznictwie. Składniki zawarte w roślinie wspierają procesy memoryzacji, zwiększają wydolność mózgu, co skraca czas nauki, potęguje umiejętność skupienia się i percepcji.

Wąkrotka zajatycka

Wąkrotka azjatycka, inaczej gotu kola, to roślina adaptogenna wystepująca w stanie naturalnym w Afryce, Azji, Ameryce Południowej i Środkowej oraz Australii. Surowcem zielarskim są łodygi i liście. Roślina znana jest jako środek na pamięć i koncentrację, przyczynia się do poprawy komunikacji międzykomórkowej w mózgu. Gotu cola uwalnia eutroficzny czynnik pochodzenia mózgowego, inaczej mówiąc białko, które sprzyja tworzeniu się nowych komórek mózgowych. Ponadto działa uspokajająco, antydepresyjnie, przeciwbólowo, przeciwdrgawkowo, poprawia jakość snu, zmniejsza nasilenie ataków lękowych, wpływa na poprawę funkcji poznawczych i redukuje wolne rodniki.

Soplówka jeżowata

Soplówka jeżowata, inaczej Lion’s mane, to grzyb znany od wieków na Dalekim Wschodzie. Buddyjscy mnisi przed medytacją raczyli się naparami z soplówki. W smaku ta niezwykła roślina, przypominająca lwią grzywę, jest delikatna, przyjemna w smaku. Co najważniejsze stymuluje wytwarzanie czynnika wzrostu nerwów i nowych komórek nerwowych, co zwiększa plastyczność mózgu, podnosi widocznie jego wydajność, zwiększa umiejętności zapamiętywania, funkcji kognitywnych i szybkość uczenia się. Impulsy są łatwiej przewodzone przez ukłąd nerwowy, procesy myślowe są usprawnione, a lion’s mane w połączeniu z poranną kawą, to prawdziwy naturalny dopalacz!