Na punkcie wagi mają obsesję nie tylko kobiety, mężczyznom także nie jest obcy ten problem, a w przypadku nastolatków takie zafiksowanie może mieć niebezpieczne skutki. Czy warto trzymać się nawyku codziennego ważenia? Czy waga „skacze” tylko z powodu nabycia dodatkowej tkanki tłuszczowej? O tym dzisiaj!

Jak często należy się ważyć?

Po pierwsze lepiej jest się mierzyć, niż ważyć, to daje nam pełniejszy obraz faktycznego przyrostu masy, ale uwaga: jeśli ćwiczysz regularnie, chodzisz na fitness, to obwody będą się powiększały naturalnie, mięśnie zaczną być widoczne. Jeżeli wolisz smukłą sylwetkę postaw na taniec lub jogę, bo w zależności od ćwiczeń nasza sylwetka w inny sposób jest modelowana. Nie należy wchodzić na wagę zbyt często, dwa razy w tygodniu wystarczy, ale to, co zobaczymy na wyświetlaczu wagi elektronicznej zależne jest (w przypadku kobiet) od fazy cyklu menstruacyjnego, od pogody (podczas upału organizm magazynuje wodę), od ilości wypijanej w ciągu dnia wody (im mniej pijesz, tym więcej organizm zatrzymuje wody w komórkach, więc zamiast sięgać po leki odwadniające po prostu pij wodę), czy wysiłku.

Przed okresem waga rośnie!

Kilka dni przed okresem kobieta może ważyć nawet trzy kilogramy więcej, niż normalnie. To najzupełniej naturalne i waga wkrótce wraca do normy. Pierwszego dnia okresu waga jest najwyższa, bo organizm musi zgromadzić zapas wody. Krwawienie wiąże się z dużym ubytkiem wody, więc w ten sposób ciało zapobiega odwodnieniu. Dobrze jest też uzupełnić poziom żelaza we krwi, chociażby pijąc napary z pokrzywy. Jeśli zawczasu ususzyliście pokrzywę, to teraz, zimą, możecie dodawać pokruszone ziele do potraw, nawet do ziemniaków, bo na świeżą i jednocześnie najbardziej wartościową pokrzywę przyjdzie nam poczekać do wiosny. Kobiety bardzo aktywne mogą magazynować jeszcze więcej wody niż te, które mają siedzący tryb życia.

Sól, a wzrost wagi

Faktem jest, że spożywanie słonych potraw ma wpływ na zatrzymanie wody w organizmie. Co ciekawe takie zatrzymanie wody może potrwać nawet kilka dni, zanim wróci do normy. Dlatego po zjedzeniu dużego pudełka popcornu w kinie nie dziwcie, się, że chociaż w zasadzie nie czujecie się najedzeni, to waga pokazuje wynik przyprawiający o zawał serca.

Organizm bardzo często zatrzymuję wodę w komórkach i może tak się dziać z wielu przyczyn. Zadbaj o odpowiednie nawodnienie swojego ciała codziennie.

Zaparcia

Jeśli cierpicie na częste zaparcia, to z pewnością zauważyliście, że waga wzrasta nawet do 1,5 – 2 kg przed wypróżnieniem. W takim wypadku, aby zapobiegać zaparciom, przyjrzyjcie się bilansowi wypijanej codziennie wody. Zwiększcie jej ilość, ale pijcie wodę przegotowaną, źródlana, niskozmineralizowaną, a nie soki, czy kawę, ponieważ płyn płynowi nierówny. Jeśli pomimo zmiany nawyków, stosowania ziół i picia wody sytuacja nie zmienia się, to konieczna jest konsultacja gastrologiczna. Częste zaparcia mogą być niebezpieczne dla zdrowia, chociaż najczęściej są spowodowane sposobem odżywiania.

Obsesja

Obsesja na każdym punkcie jest dla nas niebezpieczna, także i na punkcie wzrostu wagi nie powinniśmy pozwolić się jej w ogóle pojawić. Przede wszystkim dobrze jest wiedzieć dlaczego z dnia na dzień waga pokazuje tak różne wyniki, bo dzięki tej wiedzy jesteśmy spokojniejsi. Jeden dzień dyspensy od normalnej diety nie spowoduje utycia kilku kilogramów. Tycie, czyli przyrost tkanki tłuszczowej, to wbrew pozorom długotrwały proces. Fakt faktem, że jeśli często byliście na dietach odchudzających, zbyt restrykcyjnych, eliminacyjnych, to efekt jojo będzie następował i to o wiele szybciej niż u tych, którzy preferują zdrową dietę, niekoniecznie niskokaloryczną.

Uważaj na nastoletnie dzieci

Jeśli obserwujecie u swoich nastoletnich dzieci obsesję na punkcie wagi, codzienne ważenie się i zmianę nastrojów tym spowodowane – nie czekaj! Trzeba rozmawiać, schować wagę głęboko i zabrać dziecko do dietetyka, aby specjalista wytłumaczył w jaki sposób należy dbać o swoje ciało, aby było nie tylko piękne, ale przede wszystkim zdrowe. Bagatelizowanie, czy wyśmiewanie nastolatka z powodu zbytniej dbałości o wygląd prowadzi do kompleksów, a nawet zaburzeń odżywiania, których leczenie często jest długotrwałe, a w najgorszym przypadku prowadzi do śmierci.

Pokochaj siebie

Bez względu na to ile masz lat patrz na siebie z miłością, jesteś kimś wyjątkowym i możesz wszystko! Możesz jeść zdrowo i kolorowo, możesz jeść smacznie, od czasu do czasu zrobić sobie „cheat day”, uprawiać ulubiony sport, oby regularnie i dobrze czuć się w swoim ciele. Ważenie się od czasu do czasu nie jest niczym złym, ale zdecydowanie lepiej, jeśli waga pokryje się warstwą kurzy, niż wpadniesz w obsesję.

Fot. Źródło: www.pixabay.com